lauantai 2. huhtikuuta 2011

Päivä 2 - Kirja jonka olen lukenut enemmän kuin kolme kertaa

Ja heti toisena päivänä tuleekin eteen lähes mahdoton vastattava. Minulla kun on erittäin harvoin tapana lukea kirjoja useampaan kertaan. En ole lukenut mitään kirjaa varmaan edes kolmea kertaa ellei nyt sitten lasketa jotain lapsuuden satukirjoja. Potteritkin olen lukenut vain kahdesti, samoin jotkin hömppäkirjasuosikkini.

Ikisuosikkini ja lempidekkarini Agatha Christien Eikä yksikään pelastunut (entiseltä nimeltään Kymmenen pientä neekeripoikaa) olen myös tainnut lukea korkeintaan kolme kertaa. Tosin uusi lukukerta on suunnitteilla, joten kirja saa nyt kelvata tähän vastaukseksi. Ensimmäisen kerran en lukenut kirjaa varsinaisesti itse, vaan kuudennella luokalla luokanopettajamme luki sitä meille ääneen. Koulu ehti loppua ennen kuin kirja saatiin päätökseen, joten se oli lainattava kirjastosta ja luettava loppuun itse. Sen jälkeen olen lukenut kirjan vielä ainakin kerran tai kaksi uudestaan ja hankin sen myös omaan hyllyyni. Tämä onkin Christien kirjoista minulle se kaikkein rakkain ja paras. En tiedä oikein mikä siinä niin kiehtoo. Suljetun paikan mysteerejähän Christie on kirjoittanut muitakin ja niin ovat monet muutkin. Jotenkin tässä on oma kiehtova tunnelmansa. Ehkä syynä on myös se, että tämä oli ensimmäinen kosketukseni Agatha Christieen ja ylipäänsä aikuisten jännityskirjoihin. Oli miten oli, tämä kirja kestää useammankin lukukerran, vaikka syyllinen ja juonikuvio olisikin muistissa.

4 kommenttia:

  1. Tämä on Christien parhaita kirjoja, jotenkin myös hänen karmivinsa. Olen lukenut tämän kahdesti tai kolmesti, mutta edellisestä kerrasta on jo hurjasti aikaa.

    VastaaPoista
  2. Hei, tämähän pitää lukea taas uudestaan. Olen lukenut pari kertaa, mutta eiköhän tämä kestä vielä kolmannenkin lukukerran. Laitetaan kesäloman kirjakasaan.

    VastaaPoista
  3. Katja: Olen samaa mieltä, tämä on todellakin karmivimmasta päästä Christien tuotannosta.

    Lempeästi hullu: Kyllä varmasti kestää useampia lukukertoja, varsinkin jos edellisestä kerrasta on aikaa. Katsotaan milloin itse tartun tähän uudestaan. :)

    VastaaPoista
  4. Minäkin olen lukenut pari kertaa, mutta kestää kyllä sen kolmannenkin lukukerran. Parasta Christietä ehdottomasti, kuten edellä jo todettiin.

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi! Anonyymi kommentointi otettu käyttöön, katsotaan jos sanavahvistus riittäisi hillitsemään roskapostia.