sunnuntai 9. tammikuuta 2011

Hulluna haasteisiin

Otsikko sen jo kertookin eli kaikenlaiset kirja-/lukuhaasteet kiinnostavat minua. Joskus otin haasteeksi lukea vuoden aikana aakkoset läpi sekä kirjojen että kirjailijoiden nimien osalta. Viime vuonna minulla ei ollut muuta haastetta kuin lukea 75 kirjaa. Jäin tavoitteesta 10 kirjan päähän, joten tänä vuonna yritän uudestaan. Aloitin kaunokirjallisen maailmanvalloituksen (jonka löysin Luettua-blogista) viime vuonna, mutta sille en kyllä pistänyt mitään aika rajaa, sillä se on niin iso urakka.

Nyt on muutamissa blogeissa ollut taas uusia mielenkiintoisia lukuhaasteita, joihin tekisi mieli lähteä mukaan. Jennillä on menossa Finlandia-haaste, jossa on tavoitteena lukea kaikki Finlandiapalkitut teokset. Mietin, josko minäkin osallistuisin tähän, sillä aika rajaa ei ole ja kotimaista kirjallisuutta on tullut luettua vähemmän viime aikoina. Katsotaan.

Toinen mielenkiintoinen haaste (niin ikään Luettua-blogista bongattu) on "Lue kirja ja katso elokuva" -haaste, joka alkoi kiinnostaa minua sillä olen myös elokuvien ystävä. Alkuperäinen haaste löytyy täältä. Ideana on siis lukea kirja, josta on tehty elokuva ja katsoa myös elokuva. Tähän lähden mukaan ja laitan itselleni alustavaksi tavoitteeksi 5 kirjaa/elokuvaa. Paljon olen jo lukenut kirjoja joista on tehty elokuva ja nähnyt myös elokuvat, mutta eiköhän paljon hyviä vaihtoehtoja haastetta varten ole vielä jäljellä.

Näihin kaikkiin pystyn yhdistämään haasteen lukea oman hyllyn kirjoja, sillä hyllystäni löytyy jokaiseen jotakin sopivaa.

Eiköhän tässä ole tälle vuodelle jo haasteita ihan tarpeeksi. :)

3 kommenttia:

  1. Minäkin olen haaste- ja yllytyshullu, mutta niihin onkin tullut ennen joulua vastattua vähän liiankin kanssa...ne kaikki Sata kirjaa, jotka etc.

    Minua kiinnosti viimeksi Saran blogissa ollut 100 naiskirjilijaa, jotka...Tuli vain epäilys, että on aika kova juttu, sillä paljon helpompi olisi listata vain 100 suosikkikirjailijaani. Taidan ottaa kuitenkin saran haasteen vastaan 'on my way' heti kun joku rakonen tulee.

    Odotan kiinnostuneena, mitä kirjoja tänä vuonna teet.

    VastaaPoista
  2. Minuakin kiinnostaa tuo Finlandia-haaste ja olen lähtenyt siitä mukaan. Täytyy vain omaan blogiinikin siitä kirjoittaa ja listata luettavat kirjat. Olen myös ajatellut maailmanvalloitusta, mutta en osaa tehdä sitä karttaa.

    VastaaPoista
  3. Leena , tuo Saran 100 naiskirjailijaa kiinnostaa minuakin, saatan jossain vaiheessa yrittää tehdä oman listan, ehkä. :)

    Kiitos, minäkin odotan mielenkiinnolla, mistä sinä kirjoitat tänä vuonna. :)

    Tomomi, onneksi tuossa Finalndia-haasteessa ei ole aikarajaa, sillä aika paljon on minulla siltä listalta lukematta.

    Tuon kartan pohjan (koodin) saa täältä, mutta jos ei halua joka kerran, kun uusia maita valloittaa, käydä siellä tekemässä uutta karttaa joutuu itse muokkaamaan koodia. Niin ja kirjan nimet joutuu myös itse lisäämään koodiin. Hieman monimutkaista siis, mutta voihan tähän osallistua ilman karttaakin. Itsellänikin on kartan lisäksi lista maista johon merkkaan sitten kirjat. :)

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi! Anonyymi kommentointi otettu käyttöön, katsotaan jos sanavahvistus riittäisi hillitsemään roskapostia.